Aktualności
Odbiór materiałów budowlanych i rozbiórkowych (gruzu)
Data: 2017-02-21
Przypominamy, że od ubiegłego roku w ramach opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi, Miasto Katowice wprowadziło odbiór odpadów budowlanych i rozbiórkowych (gruz) z remontów prowadzonych samodzielnie przez mieszkańców. Przedmiotowe odpady odbierane będą nieodpłatnie z danego lokalu mieszkalnego jeden raz w roku kalendarzowym w ilości nieprzekraczającej 2m3 w workach typu BIG-BAG (tj. w wytrzymałych workach z tworzywa sztucznego o pojemności 1m3). Wprowadzone działania są wynikiem podjętej Uchwały nr XXIV/496/16 Rady Miasta Katowice z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie sposobu i zakresu świadczenia usług w zakresie odbierania odpadów komunalnych od właścicieli nieruchomości i zagospodarowania tych odpadów (§ 8).
W chwili przeprowadzania remontu, mieszkaniec powinien zgłosić się po worek na gruz do Biura Obsługi Klienta Miejskiego Przedsiębiorstwa Gospodarki Komunalnej Sp. z o.o. (MPGK) przy ul. Obroki 140 wraz z dowodem osobistym i wskazaniem adresu mieszkania (w którym wykonuje remont) oraz miejscu planowanego podstawienia zapełnionego worka na odpady budowlane. Należy również podać nr konta bankowego, na który ma nastąpić zwrot kaucji za worki (zwrot może nastąpić także w kasie MPGK Sp. z o.o.) gdyż za wydanie worków pobierana jest kaucja zwrotna w wysokości 60 zł za worek (maksymalnie wydawane są dwa worki BIG-BAG na rok). Kaucja podlega zwrotowi nie później niż w ciągu 10 dni od dnia zgłoszenia odpadów do odbioru.
Następnie po zapełnieniu worka należy zgłosić ten fakt do MPGK Sp. z o.o. Wówczas worek zostanie odebrany z ustalonego miejsca (maksymalnie w ciągu 5 dni roboczych od zgłoszenia). Istotna jest również informacja, że zapełnienie i przygotowanie worka do odbioru musi nastąpić maksymalnie w ciągu 14 dni kalendarzowych od ich pobrania.
Za informacjami umieszczonymi na stronie Miasta Katowice, poświęconej gospodarce odpadami (www.odpady.katowice.pl) przekazujemy także, że:
1. W ramach opłaty za gospodarowanie odpadami odbierane są tylko worki wydane przez MPGK Sp. z o.o.
2. Kaucja wpłacona za wydanie worków przepada gdy:
– nie nastąpiło zgłoszenie odbioru odpadów lub zgłoszenie nastąpiło po upływie 14 dni kalendarzowych,
– odpady budowlane i rozbiórkowe (gruz) zgłoszone do odbioru wymieszane są z odpadami innego typu (np. papa, azbest, materiały izolacyjne itd.),
– odbiór odpadów następował z innego miejsca niż wskazane przez pobierającego worki lub dostęp do miejsca odbioru – wskazanego przez pobierającego worki – był w znacznym stopniu utrudniony lub niemożliwy.
3. W przypadku odpadów remontowo-budowlanych powstałych w związku ze świadczeniem usług przez przedsiębiorcę/firmę działającą na zlecenie/umowę w gospodarstwach domowych, zagospodarowanie odpadów należy do obowiązków tego podmiotu/ przedsiębiorcy.
4. Bezpłatny odbiór odpadów dotyczy tylko remontów prowadzonych samodzielnie w gospodarstwach domowych.
Ponadto przypominamy, że odpady remontowo-budowlane z remontów prowadzonych samodzielnie (nie zawierające materiałów izolacyjnych, azbestu, papy oraz innych materiałów niebezpiecznych) mieszkaniec może również bezpłatnie oddać do Gminnych Punktów Zbierania Odpadów na terenie Miasta (przy ul. Obroki 140, ul. Milowickiej 7a, Zaopusta 70, Bankowej 10).
Pytania dotyczące usługi należy kierować bezpośrednio do Biura Obsługi Klienta MPGK: 32/35-87-611, 32/35-87-612, 32/35-87-685.